Trend

Konut Kredisi Süreci Nasıl İşler?

İlk defa konut kredisi çekecek olanlar, konut kredisi süreci nasıl işler? diye araştırma yapmakta. Dışardan bakıldığında konut kredisi süreci oldukça zorlu gibi görünür; fakat durum hiç de öyle değil. Teknolojik gelişmelerle beraber konut kredisi süreci çok hızlı ve sistematik bir şekilde işlemektedir. Size düşen sadece banka tarafından verilen direktifleri yerine getirmek ve bankaya ya da tapuya söylendiği zamanda gitmek olacak.

Konut kredisi süreci nasıl işliyor? diye merak edenler için rehber olması açısından bu ayrıntılı içeriği hazırlama gereği duyduk. Yazıyı dikkatle takip etmeniz halinde konut kredisi sürecini sorunsuz bir şekilde aşabilir, hayalini kurduğunuz eve nasıl ulaşacağınızı önceden öğrenerek işlemleri rahat bir şekilde gerçekleştirebilirsiniz.

Konut Kredisi Süreci

Konut kredisi süreci ilk olarak satın alınacak evin bulunmasıyla başlamakta. Çekeceğiniz kredi ve elinizdeki peşinata göre uygun bir yerden ev bakarak işe koyulabilirsiniz. Benzer şekilde bir ev bulduktan sonra da paranız satın alma işlemine yetmiyorsa kredi çekmeye karar verebilirsiniz. Her şekilde kredi süreci başlamadan önce satın almak istediğiniz evi bulmanız gerekecektir. Konut kredisi kullanarak bir ev satın alacaksanız alacağınız evin kredi için uygun olması şart. Bununla alakalı bilgiye ev sahibinden, evin bulunduğu bölgedeki emlakçılardan ya da bir apartmandan satın alıyorsanız apartmanda yaşayan ve evi krediyle alan kişilerden öğrenebilirsiniz.

Satın almak istediğiniz ev krediye uygunsa bankaya giderek başvuruda bulunabilirsiniz. Banka, sizden gelir belgenizle beraber evin tapu fotokopisini de talep edecektir. Tapuyu da yine ev sahibinden ya da aracı kişi ya da emlakçı varsa bu kişilerden temin edebilirsiniz. Tapunun dijital bir görüntüsü de başvuru için yeterlidir. Banka görevlisi, bankaya ileteceğiniz belgelerle beraber konut kredisi sürecini başlatır. Konut kredinizin onaylanması gelir düzeyinize ve kredi sicilinize bağlıdır. Geliriniz taksitleri yeterince karşılamıyorsa veya kredi puanınız konut kredisi çekmek için gerekli seviyenin altındaysa kredi süreciniz başlamadan sona erebilir. Konut kredisi başvurusu onaylandıktan sonra sırada ekspertiz süreci vardır.

Konut Kredisi Ekspertiz Süreci

Konut kredisi ekspertiz süreci, kredinin o ev için kesin suretle çekilebileceği anlamına gelmez. Zira ekspertiz raporunda evin krediye konu olup olmayacağı belirlenir. Siz evin krediye uygun olduğunu düşünseniz bile söz konusu rapora göre aksi iddia edilebilir. Ekspertiz sürecine gelen bir konut kredisi, tüm bu ihtimallere rağmen büyük olasılıkla olumlu sonuçlanacaktır.

Bankanın anlaşmalı olduğu ekspertiz firması, krediyle satın alınacak evi incelemesi adına lisanslı bir eksperini belirlenen adrese gönderir. Konut için evi gösterme yetkisi olan kişilerle alakalı bilgileri banka görevlisiyle paylaşabilirsiniz. Bunun için yer gösterici kişilere bilgi vermeniz de gerekir. Eksper, krediyle alınacak evi inceledikten sonra yasal durumla alakalı incelemeleri de ilgili tapu ve belediye aracılığıyla tamamlar. Sonrasında kapsamlı bir ekspertiz raporu hazırlayarak yöneticilerine onaylatır. Ekspertiz firması tarafından onaylanan rapor bankanın ilgili birimine, oradan da onaylandıktan sonra şube temsilcisine gönderilir. Şube temsilcisi evle alakalı ekspertiz raporunu müşterisiyle de paylaşır.

Bazı durumlarda ekspertiz raporunda söz konusu taşınmazın krediye uygun olmadığı belirlenebilmektedir. Bu durumda ya ödemeyi peşin olarak yapmalı ya da krediyle satın almak için başka bir ev bulmalısınız. Konut üzerinde ipotek bulunuyorsa satıcı tarafın ipoteği kaldırması gerekmektedir. Benzer şekilde icra ya da haciz kaydı olması halinde de bu kayıtların kaldırılması gerekir. Aksi taktirde evi bu şekilde almanızla beraber tüm yaptırımlar evin yeni sahibi olarak size uygulanacaktır.

Konut kredisi ekspertiz sürecinin ardından müşteriden konut kredisi sözleşmelerine imzalar alınır. Bu aşamada ev için zorunlu deprem sigortası da yapılmalıdır. Aksi taktirde tapudaki satış esnasında işlemler askıya alınacaktır. Sözleşmeler imzalandıktan sonra banka, anlaşmalı bir avukatını satış için yetkilendirir. Satış ve ipotekle alakalı belge ve bilgiler kredi müşterisine sunulur. Kredi müşterisi, satıcıyla beraber gerçekleştirilecek tapu işlemleri için tapu müdürlüğünden randevu alır ve avukata da randevuyla alakalı bilgileri iletir. Ayrıca evin bağlı olduğu belediyeden rayiç belgesi de alınmalıdır. Eve ait vergi borcu bulunuyorsa belgenin temini için ilk olarak vergi borcunun kapatılması gerekir. Vergi borcu kapatılmadan tapuda satış gerçekleşmeyecektir.

Rayiç bedeliyle alakalı dikkat edilmesi gereken önemli bir diğer durum da rayiç belgesinden fazla kredi çekilmemesi gerektiğidir. Aksi taktirde alıcı ve satıcıya rayiç bedelinin üzerinde işlem yapıldığı için vergi cezası uygulanabilir. Bu ceza tapu işlemleri tamamlandıktan sonra kişilerin namına uygulanır ve ödeme zorunluluğu bulunur. Böyle bir ceza ile karşılaşmamak adına satıcıdan evin rayiç değeriyle alakalı bilgi almakta fayda olacaktır.

Satış günü geldiğinde banka avukatı, kredi müşterisi ve satıcı tapuda belirlenen saatte bulunmalıdır. Eğer vekalet ile işlem yapılacaksa noterden alınan vekalette yetkili kılınan kişiler de satıcı yerine tapuda işlem yapabilir. Randevu genellikle sabah saatlerine verilir. İlk randevu esnasında evraklar tapu müdürlüğüne incelenmesi adına verilir. İnceleme sonrasında tapu harcının yatırılması için gerekli bilgiler kredi müşterisine verilir. Alıcı ve satıcı arasında tapu masraflarının karşılanması hususunda özel bir anlaşma yoksa tapu masrafları bankadan kredi çeken müşteriye yani alıcıya aittir. Eğer satış öncesinde tapu masraflarının ödenmesi hususunda özel bir anlaşma yapıldıysa harçları satıcı da ödeyebilir.

Tapu harcının ödenmesinin akabinde ilgili kişilere satış sözleşmesinin imzalanacağı tarih ve saat bilgisi SMS ile gönderilir. Başvurular esnasında güncel telefon bilgisini paylaşmak bu açıdan son derece önemlidir. Başvurularla alakalı bir sorun yoksa ya da tapu sistemine bir arıza bulunmuyorsa satış işlemleri aynı gün içerisinde tamamlanacaktır. Belirlenen saatte imzalar atılarak satış gerçekleştirilmiş ve bankanın konu taşınmaz üzerine ipotek tesisi tamamlanmış olur. Daha sonra avukat tarafından evraklar dijital ortamda banka ile paylaşılır. Banka avukatı ya da kredi müşterisi, tapu ve ipotek evraklarını bankaya teslim eder. Bu aşamada banka da satıcının parasını ödemekle mükelleftir. Bazı bankalarda satış gerçekleşmeden hemen önce paranın satıcı hesabına aktarılması da mümkündür. Satıcının talebi doğrultusunda kredi bedeli satıcıya nakit olarak da ödenebilir. Bu durumda tapudaki işlemler sonrasında bankaya gidilerek nakit olarak ödenecek para teslim alınabilir.

Kredi müşterisi tapudaki işlemlerin ardından bankaya giderek evrakları teslim eder ve varsa eksik evrakları imzalayarak kredi işlemini sonlandırır. Bu aşamada yeni tapu kredi müşterisinde kalacak, banka görevlisi sadece tapunun fotokopisini alabilecektir. Krediyle de alınmış olsa tapuda kredi müşterisinin ya da onun belirlediği kişinin adı yazar. Sadece borç sona erene kadar bankanın ipotek hakkı olacaktır. Kredi borcu tamamlandıktan sonra ipotek fek işlemleri başlatılabilir.

 

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu